Soms ondervindt een kind of jongere problemen tijdens het opgroeien. Dan kan het zijn dat meerdere organisaties tegelijkertijd betrokken zijn bij de hulp van dit kind. Het is belangrijk dat de organisaties dit van elkaar weten, want dan kan de geboden hulp op elkaar afgestemd worden.
De Verwijsindex Parkstad houdt bij of meerdere hulpverleners contact hebben met hetzelfde kind of jongere. En maakt het voor betrokken hulpverleners mogelijk om met elkaar in contact te komen om zo de geboden hulp op elkaar af te stemmen. Deze afstemming tussen organisaties betekent betere en efficiëntere hulp voor de kinderen of jongeren en hun ouders.
Om dit voor de organisaties mogelijk te maken, is er nu de Verwijsindex Parkstad Limburg (VIP). Dankzij de VIP worden deze kinderen en jongeren met problemen beter gesignaleerd, gevolgd en daar waar nodig ondersteund.
Download hier: de folder “Samenwerken met de Verwijsindex Parkstad Limburg”.
https://www.jeugdengezinparkstad-limburg.nl/images/Verwijsindex_Professionals_folderFA.pdf
Hulpverlening is mensenwerk. Bij PPB Limburg willen we graag samen met jullie in gesprek over jullie ervaringen. Jullie feedback nemen we serieus en vanuit een gesprek kunnen we samen bespreken wat er niet goed verloopt.
Voel je je niet gehoord, neemt je behandelaar je klacht of opmerking niet serieus?
Neem dan contact op met onze praktijk of stuur een mail aan info@ppb-limburg.nl
We kijken samen wat precies het probleem is en hoe we dit samen kunnen oplossen.
Daarnaast is er het AKJ. Een onafhankelijke organisatie waar volwassenen en kinderen kunnen met vragen of klachten naar een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon kan meegaan naar gesprekken met de gemeente of een hulpverlener. Ook helpt hij of zij u met het indienen van een klacht bij een klachtencommissie of bij het bezwaar maken bij de gemeente. Neem contact op met het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) voor een vertrouwenspersoon.
Link toevoegen: https://www.akj.nl/welkom/
Mocht het toch zover komen dat je een klacht wil indienen dan kun je samen met de vertrouwenspersoon van het AKJ een klacht formuleren en indienen bij de klachtencommissie. PPB Limburg is aangesloten bij het Klachtenportaal Zorg. Wij maken gebruik van de externe klachtencommissie. Deze zal de klacht horen en afhandelen. De klachtenregeling vind je door op onderstaande link te klikken.
Download hier: “Klachtenregelement Wkkgz”.