PPB Limburg

Bij PPB Limburg zetten we ons in om samen met jou te onderzoeken welke patronen jou uit balans brengen, je verdrietig en ongelukkig maken, je een onveilig gevoel geven. We bieden je inzichten in deze ineffectieve patronen, zodat je zelf keuzes kunt maken hoe je anders met deze patronen kunt (leren) omgaan. We geloven dat ieder mens, jong of ouder, de kracht heeft om zich te ontwikkelen en te groeien. Om zich gelukkig en in verbinding met de ander te voelen.

Relatietherapie

Een veilige verbinding tussen liefhebbende partners is de sleutel tot een liefdevolle relatie Met EFT Relatietherapie wordt de negatieve cirkel waarin jullie je als koppel bevinden doorbroken. Als EFT Relatietherapeuten werken wij samen met jullie aan herstel van de veilige verbinding

Een goede gezinscultuur is essentieel.

Samen met ouders kijken wij naar welke boodschap er onder het gedrag ligt. Wat maakt dat het kind niet lekker in zijn vel zit en wat is er nodig om dat te verbeteren. Wij geven jullie als ouders zicht op wat er speelt en jullie de handvatten het gedrag om te buigen.

Psychosociale therapie

De persoonsgerichte psychosociale therapie helpt je jouw blokkades te herkennen en ermee om te gaan. Je leert beter je eigen mogelijkheden te benutten en je beperkingen te onderkennen. De psychosociale therapie richt zich op de jouw ontwikkeling. Je eigen mogelijkheden en kwaliteiten staan centraal. Hiermee wordt er niet alleen aan je psychische en lichamelijke klachten gewerkt, ook aan het algehele welzijn zoals geluk, zingeving en gezondheid.

Supervisie

Wil je jezelf als professional ontwikkelen? Wil je je competenties meer zichtbaar maken? Wil je groeien in je rol als hulpverlener? Supervisie ondersteunt je in dit proces door te reflecteren vanuit je dagelijkse praktijk en maakt de vertaling vanuit je eigen denken, handelen en voelen.

Diagnostiek

“Wat is er met mijn kind aan de hand?” Om antwoord te krijgen op die vraag doen wij onderzoek. Soms is het snel duidelijk. Soms is het nodig om meer onderzoek te doen om te bepalen wat nodig is. Er wordt informatie verzameld en geanalyseerd. Dat doen we door het voeren van gesprekken, het invullen van vragenlijsten of het doen van een observatie. We kijken waar de jeugdige en ouders goed in zijn. Ook bekijken we hoe het komt dat problemen niet overgaan. Als we inzicht hebben in de problemen en de mogelijkheden kunnen we bieden wat nodig is om de beoogde resultaten te behalen.

Jeugdhulp

Wij bieden integratieve therapie aan voor kinderen en jongeren. Dat wil zeggen we naar jou kijken met alle aspecten die daar bij horen. Je gedrag, jouw lichaam, wie je bent (jouw identiteit), waar je stress van krijgt, onverwerkte ervaringen in het verleden, jouw gezin en je vrienden en school (jouw sociaal netwerk). We sluiten hierbij aan wat jij voelt en ervaart.

Stress in onzekere tijden

 

Stress en Relaties

Deze informatie is bedoeld voor een iedereen die in een periode van stress en spanning voelt dat de relatie met zijn naasten onder druk staat. Voel jij je gevangen in de situatie en kan je geen weg meer zien om uit deze situatie te geraken. Vaak leidt dit tot crisis, hoogoplopende conflicten, destructief handelen en rigoureuze besluiten.
Vervolgens, kom je achteraf in een periode van rust en bezinning, tot de conclusie dat je niet juist hebt gehandeld, maar dan is het kwaad al geschiedt.

 

Gevoelens die je nu ervaart

Door verlies van gezondheid, bijvoorbeeld de dreiging van het coronavirus en daarmee vrijheid, of verlies van werk of status, gevoelens van stress, angst en onveiligheid. Je vraagt je af hoe lang dit nog gaat duren. Je maakt je zorgen om de gezondheid, financiële situatie of het welzijn van jezelf of van een naaste. Of je maakt je zorgen over de toekomst. Iedereen herkent zichzelf wel in in de een of andere vorm op reacties in deze heftige situaties. Je begeeft je vaak op nieuw terrein en je bent zoekende hoe je het beste op de nieuwe situatie kunt reageren.
De zorgen die je hebt en de gevoelens die je ervaart zijn heel normaal en menselijk. Het is een overlevingsmechanisme dat ons helpt alert te blijven en bewust te zijn van wat er om ons heen gebeurt. Echter kan het ook zijn dat de stress en angst zo oplopen dat ze je leven op dit moment beheersen.
Je wordt overweldigd door angstige gevoelens of boosheid en de onzekerheid die deze teweeg brengen. Misschien kan je er niet meer van slapen, loop je op je tenen of ben je juist heel fel naar je omgeving.

 

Wat bieden we met deze informatie?

We geven je concrete tools die je helpen in het omgaan met de lastige gedachten en gevoelens waar je door de aanwezigheid van stress en spanning in je relaties mee kunt worstelen. Informatie en tips die bijdrage kunnen leveren om tot rust te komen en juist meer aandacht te schenken aan de dingen die belangrijk voor jou en je naasten zijn.

 

Verlies van Verbinding

In stressvolle periodes kun je een gevoel van verlies ervaren. Verlies van verbinding is op zo’n moment nog moeilijker. Je staat er dan echt alleen voor. Hoe kun je juist in een stressvolle periode toch verbinden?
Soms is je ‘overleving’ namelijk om juist uit de verbinding te gaan:

 

Herken je je in onderstaand gedrag waarin je weg probeert te zijn van de ander:

 

  • Proberen me helemaal af te sluiten
  • Kalm blijven en redelijk met de ander praten
  • De ander buitensluiten
  • Proberen het gesprek af te kappen door weg te lopen of iets anders te gaan doen
  • Niet luisteren en mijn gevoel wegdrukken
  • Van onderwerp veranderen
  • Mezelf verdedigen en de ander laten inzien dat je het mis hebt
  • Een uitgang zoeken, gewoon weg proberen te komen
  • Me in mijn hoofd terugtrekken en gewoon niet reageren
  • In mijn schulp kruipen – als een schildpad
  • Mezelf beschermen door afstand te creëren
  • Weigeren te praten, en vertrekken
  • Het opgeven en me terugtrekken

 

Of in onderstaand gedrag waarin je juist probeert dichter bij te komen, binnen te komen bij de ander om zo te overleven:

 

  • Klagen
  • Kritisch worden
  • Verwijten maken of de ander zijn fouten opnoemen
  • Schreeuwen
  • De ander vertellen wat hij/zij beter moet doen
  • Boos worden – ontploffen
  • Per se mijn gelijk willen halen, ook als ik daarbij doordram
  • Mijn frustratie op een boze manier uiten
  • Afkeurende opmerkingen te maken
  • De ander als HET probleem bestempelen
  • Aandringen – hard roepen zodat de ander moet luisteren
  • De ander vertellen hoe hij/zij moet veranderen
  • Dreigementen uiten
  • Porren en prikken

Beide manieren zijn manieren van overleven als je dreigt de ander te verliezen, of bang bent dat de ander jou afwijst. Je gaat overleven.
Vraag je je wel eens af wat je de ander eigenlijk wilt zeggen? En welk gevoel is dit dan? Toon je dit gevoel aan je partner? Zo niet, welke emotie toon je dan meestal aan je partner? (Als we ons onveilig voelen tonen we meestal boosheid/frustratie of helemaal geen emotie).

Omdat we jullie in deze tijd willen ondersteunen met directe handvaten om aan de slag te gaan beschrijven we hieronder wat concrete opdrachten en tips om meteen in te zetten.
In onze praktijk bieden we relatietherapie die jullie kan begeleiden bij dit proces. Graag zijn we jullie ten dienste om jullie verder te helpen.

 

Concrete tools

 

Een

Kies uit de lijst hieronder het woord dat het best weergeeft wat het diepere gevoel is dat bij jou in de gedragingen zoals hierboven beschreven opkomt. Meestal is dat een bepaalde angst over jezelf of over je partner en wat hij of zij voor jou voelt of over je denkt. Het kan een bepaalde angst of pijn zijn.

Op de momenten dat er geen verbinding tussen ons is, voel ik me diep van binnen:

[avia_table]

Eenzaam   | Terzijde geschoven   | Onbelangrijk
Hulpeloos   | Gekwetst   | Hopeloos
Geïntimideerd   | Paniekerig   | Afgewezen
Te kort schietend   | Bedroefd   | Falend/Beschaamd
Verloren/Verward   | Geïsoleerd   | In de steek gelaten
Vernederd   | Overweldigd   | Klein/Onbeduidend
Kwetsbaar   | Ongewenst   | Verontrust/Trillerig

[/avia_table]

Als je het meest passende woord bij je gevoel hebt gevonden, spreek het uit en deel het met je partner, dit is een goede opening om je gevoel te bespreken.

 

Twee

Spreek met zijn tweeën een codewoord af wat je inzet op het moment dat je in de gaten hebt dat je zelf of de ander zich dreigt te verliezen in ‘overleven’. Kies een ontwapenend woord (bijv. iets wat jullie beiden liefhebben, schattig vinden, graag doen). Misbruik het woord niet om vervolgens zelf een van de gedragingen te laten zien waarmee je wil overleven.

 

Drie

Plan een ritueel in je relatie dat je dagelijks kunt uitvoeren en waarmee je je partner laat zien hoe belangrijk hij of zij voor jou is. Deel dit met elkaar.

 

Vier

Spreek af om op bepaalde speciale momenten samen te zijn (bijvoorbeeld regelmatig samen eten, een gezamenlijke activiteit), waarbij de aandacht ligt op het delen van persoonlijke ervaringen. Onderwerpen zoals het oplossen van problemen die te maken hebben met de kinderen, huishoudelijke kwesties of geld zijn niet toegestaan.

 

Mocht jij en je dierbaren er met bovengenoemde hulpmiddelen nog niet uitkomen, dan kunnen onze therapeuten je verder begeleiden.

Meld je aan via het antwoordformulier
of  bel met onze receptie voor een afspraak 045 – 76 000 80.